Efter regn kommer solsken!

25 januari, attans vad tiden springer iväg, och ännu sämre blir jag på att uppdatera min kära dagbok! Det har hunnit gå 20 dagar sedan jag gjorde det senast, fy skäms Nathalie, jag vet! Idag är jag nästintill ledig, eftersom jag körde min härliga norrlänningar til flygis i natt, och vinkade av dem runt kl. 03.00 i morse, så är jag ledig idag fram tills det att nästa flyg landar ikväll. Flyget från Skellefteå beräknas ankoma till Hurghada runt kl:19.35 vilket innebär att jag måste infinna mig på kontoret runt kl:18.00, förbereda lite innan vi beger oss ut mot flygis. Sen blir det förhoppningsvis en relativt snabb transfer, ska till 3 stora hotell som ligger en bit bort från centrum. Men ska göra mitt allra bästa för att hinna hem i tid, och vinka av Emily som ska till Kairo i natt. Idag skiner solen, har omkring en 23 grader varmt, vinden är dock kylig men man ska verkligen inte klaga.... som ni alla vet brukar klimatet och vädret här nere i Afrika, Egypten vara kanon fint nästintill året om. Men man slutar aldrig att förvånas! För den 17 januari brakade det loss i hugget, men även i stora delar av hela det Egyptiska landet. För första gången på flera år, mer bestämt 1993 kom det första riktiga regnovädret in över landet. Det började med lite små skurar, åska och bliixtar. Jag, Julia och farbror och kusinerna var och skulle ta oss något att äta ute i nya marinan, på shade. Då det börjde blåsa som bara den! Kännndes direkt att det vara något ovanligt på gång. Luften var fuktig, så att kläderna satte sig som klister på kroppen, personalen på restauranerna plockade in bord, stolar. Bara några minnuter tog det fart, och vi kunde nu se små svarta, blöta prickar ta form på marken. Det regnade! helt otroligt! Blev till att slänga i sig maten, och åka och lämna av släkten och bege sig hemmåt. Varningarna om oväder spred sig snabbt. Vägarna till Kairo var avstängda, så våra stackars gäster som skulle begett sig mot pyramidstaden fick snäll och vänligt stanna hemma istället. Det gick några timmar och regnet hade fortfarande inte tagit fart ordentligt.Var fortfarande ganska så lokalt, strömmen gick på och av runt om på dem olika hotellen. Men fortfarande var åskan och blixtarna ihärdiga. Men vi väntade fortfarande på det där jätteregn som skulle komma. Mycket riktigt, jag, Julia och Emily blir inringda för att hjälpa till att ta emot gästerna från sverige som skulle ta sig till sharm el sheik. Dem skulle kankse behöva mellanlanda i hugget, då flygplatsen i Sharm tagit en otrolig skada utav regnet. Jag och Emily gick ut för att möta upp Julia i taxin och åka vidare mot kontoret. Å dååå, öppnar himlen sig och det börjar ösregna. Intar kontoret, å då får vi samtalet om att sharm flyget lyckats ta sig förbi, och landat utan problem. Besvikna var vi för att vi nu satt på kontoret utan jobb =) drog ner några trappor, och tog en nattfika på Costa Coffee tillsammans med, Endisa, Nagy, och våra kära lokalguider. Sen blev det till att åka hem och försöka få lite sömn. både jag och Emily somnade som stockar, men runt kl. 4.00 smällde det till ordentligt och vi vaknade! Öppnade dörren ut till balkongen, säger bara det.... ÖVERSVÄMNING!! haha helt galet, hotellet simmade! otroligt facinerande och stå och känna det varma regnet, se dem gigantiska blixtrarna slå sig mot den svarta himmlen.! Men mitt i detta vackra ögonblick, hör vi något som skulle kunna liknas med ett vattenfall!Båda två springer in i badrummet och kollar duschen! Avstängd och allt är i sin ordning.Men ändå hör vi detta konstiga ljud. Öppnar dörren ut mot korridoren där dem andra rummen finns. Å mitt emot vårt rumt, står det några gäster och öser vatten från rummet. Det stod säker 30cm vatten på golvet, och precis vid dörren i taket är det ett stort hål, varifrån det forsar ut vatten.... sängar, väskor och annat flöt runt i hela rummet. Tittade ut över gatorna och hotellområdena, å mycket riktigt det mesta simmade i vatten. Ringde till Sandra, stackare som satt p flygplatsen och skulle åka hem till Sverige med våra kära gäster. Även flygplatsen var vattenlagd, samt totalt strömlös! Vilket resulterade i att vårt flyg blev ett par timmar försenat, och lyfte någon gång omkring kl.8.00 på morgonen. Intog plats i min varma säng igen runt kl. 7.00 och klockan 15.00 var det dags att ta sig till kontoret igen, för att sen åka och hämta dem nya gästerna på flygplatsen. Helt sinnes, vad vatten det var överallt! bilarna liksom flöt fram på vägarna, det gick inte att ta sig fram!!! Så bara över en natt, var hela hurghada inkl. El Gouna täckt av vatten, men tre dagar senare var det mesta upptorkat! Men det är helt sjukt, vad ett land inte kan vara förberett på ett vanligt regnväder. Efter det jag skrivit tror ni säkert att det var ett monsunregn som drog ´över landet. Men jag skulle i själva verket vilja jämföra det med, en riktigt regning höstdag i Sverige. Mycket farligare än så var det alltså inte. Men eftersom brunnar, avlopp, hus, hotell, vägar, mm inte är utrustade med det som behövs, blir efterarbete värre än man någonsin kunnat tänka sig. Vi i hurghada hade turen med oss, då dem stackarna i både Sharm, och neråt mot Assuan området fick betydligt mer regn, och mer att stå i. Men nu lite mer än en vecka sedan är allt som vanligt igen, i lilla hurghada. Jobbet går på om vanligt, solen skiner, glada semestersugna turister och människor rör sig på gatorna igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0